HomeNieuwsMotorvoertuigentechniek voor vmbo-leerlingenNieuws

Motorvoertuigentechniek voor vmbo-leerlingen

motorvoertuigentechniek
line-v-2
line-v-1
line-v-1
line-v-3
line-v-2
line-d-2

‘Onwennig zijn ze, die vmbo’ers. Ze hebben geen idee wat techniek allemaal inhoudt. Dat is helemaal niet erg’, vindt Wouter van der Werff. Hij is docent Dienstverlening en Producten bij Het Rijks vmbo in Nijmegen én projectcoördinator van het programmateam Mobiliteit en Transport van Sterk Techniek Onderwijs (STO) regio Rijk van Nijmegen. ‘Samen een skelter bouwen en daarna een rondje erin rijden.’

Oriëntatieprogramma Sterk Techniekonderwijs

‘Het zijn kinderen en ze komen zich hier in de hal oriënteren. Het is misschien wel hun allereerste praktische kennismaking met motorvoertuigtechniek.’ Leerlingen uit leerjaar 1 en 2 van alle vmbo-scholen, het Praktijkonderwijs en het Voortgezet Speciaal Onderwijs in de regio Nijmegen kunnen deelnemen aan programma’s van STO. ‘Er zijn scholen die hele klassen inschrijven en scholen waar leerlingen ervoor kunnen kiezen om deel te nemen aan het programma’, vertelt Wouter van der Werff. ‘Dit is het eerste jaar dat we het programma aanbieden. Het is dus ook voor ons nog ontdekken wat het beste werkt.’ 

Sterk Techniek programma Mobiliteit en Transport

Het STO-oriëntatieprogramma Mobiliteit en Transport bestaat uit anderhalf uur techniekpraktijk in de Nijmeegse Hubertushal. Hier beschikken Het Rijks en STO over ruimte om leerlingen te ontvangen en praktisch aan de slag te laten gaan. ‘Het is echt een korte kennismaking. Even snuffelen aan de praktijk. We beginnen met een korte inleiding: waar zijn we, wat gaan we doen en hoe gaan we dat doen. Na de instructie gaan leerlingen in groepjes aan de slag.’ 

‘Stel je voor’, zegt een glunderende Wouter van der Werff, ‘je komt in een grote industriële hal vol met allerlei technieken. Daar ga je met je groepje medeleerlingen een skelter met elektromotor in elkaar zetten. En als-ie klaar is, kun je er rondjes mee rijden in de hal. Hoe gaaf is dat? Ook leerlingen die er niet zoveel zin in hebben zijn zo om. Samen iets bouwen is altijd leuk. En zeker als het daarna ook nog werkt.’

Bouwpakketten skelters

‘We hebben bouwpakketten voor drie skelters. Echt heel gedetailleerd. Jammer genoeg hebben de leerlingen in ons programma maar anderhalf uur de tijd om de skelter op te bouwen. Omdat we willen dat ze in die tijd de klus toch kunnen afmaken, hebben we de skelters al voor een deel in elkaar gezet’, verklaart Wouter van der Werff. ‘De leerlingen gaan met grotere bouwmodules aan de slag, wat de vaart er inhoudt.’ 

Motorvoertuigentechniek voor vmbo-leerlingen

De vmbo-leerlingen maken kennis met motorvoertuigtechniek die de toekomst heeft. ‘Dus geen klassiek sleutelwerk aan ingewikkelde verbrandingsmotoren. De toekomst is aan hybride en volledig elektrische voertuigen’, benadrukt Wouter van der Werff. ‘Zo’n skelter is ideaal om leerlingen op een speelse manier te laten ervaren wat er bij techniek komt kijken. Het bouwen gaat via een kliksysteem en sleutelen. Er komt inzicht, handigheid en samenwerking bij kijken om zo’n skelter te bouwen. En iedereen kijkt uit naar de beloning: lekker rondjes rijden in de hal. Pure fun. Ook dat hoort bij techniek.’    

Bronvermelding: Tech Gelderland