HomeNieuwsOntwerp de aula van de toekomstNieuws

Ontwerp de aula van de toekomst

Sterk Techniekonderwijs Aula van de toekomst
line-v-2
line-v-1
line-v-1
line-v-3
line-v-2
line-d-2

Technologie en Toepassing is een leermodule van Sterk Techniek Onderwijs Regio Rijk van Nijmegen. Bedrijven en scholen werken hierbij samen om leerlingen laagdrempelig en praktisch kennis laten te maken met techniek. De derdejaars vmbo-t van het Kandinsky College in Nijmegen ontwierpen meubels voor de Aula van de Toekomst op hun nieuwe school. Mischa Prudon is een van hen.

Jetty Keesman ontwikkelt voor de nieuwe leerweg Technologie en Toepassing praktijkgericht programma’s, hiervoor legt ze contacten met bedrijven en scholen. Ze is Technisch Onderwijsassistent en Techniekregisseur bij het Kandinsky College. Don Willems, docent Scheikunde en Informatietechnologie bij de school, benaderde Eromesmarko, maker van schoolmeubilair.

jetty-sto-xperiencehouse-2

‘Onze vraag was, kunnen we samen een programma bedenken om leerlingen op een praktische manier aspecten van techniek te laten ontdekken en ervaren’, zegt Don Willems. ‘De reactie was enthousiast’, vervolgt Jetty Keesman, ‘samen met de productontwikkelaar van Eromesmarko hebben we voor onze leerlingen van 3 vmbo-t de werkmodule de Aula van de Toekomst gemaakt.’

Kijken naar productieproces

Leerlingen waren van september tot en met november 2021 drie lesuren per week bezig met de module. Mischa Prudon was een van hen en vertelt: ‘We zijn bij Eromes gaan kijken naar het productieproces en hebben meegewerkt aan het maken van meubels. Ik heb de lasrobot bediend, dat was wel cool. Het was ook interessant om te zien hoe ze van losse onderdelen meubels maken. En dat alles van tevoren precies zo is bedacht. Je ziet het allemaal echt gebeuren, dat vind ik veel leuker dan uit boeken leren.’

Duurzaam meubel

jetty-sto-xperiencehouse-

Mischa vervolgt: ‘Daarna hebben we in groepjes bedacht wat we belangrijk vinden voor onze nieuwe aula: privacy, gezelligheid, veel oplaadpunten voor digitale devices. En dat het meubel er goed uitziet en duurzaam is. Wij hebben gekozen voor natuurlijke materialen met zo min mogelijk afval. Ons groepje heeft een huisje ontworpen, waarin we bijeen kunnen zitten. Dat huisje, met een tafel en banken, is van hout met zitkussens van kunststof in de kleuren van Kandinsky, oranje en blauw.’

Digitaal ontwerp

‘Bij het Technovium hebben we met Sketch-Up een digitaal ontwerp gemaakt en 3D-geprint’, vertelt Mischa. Op het 3D-schaalmodel van zijn groep is hij best trots. ‘Niet alle maten zijn in de goede verhouding en het materiaal van het model is van grijs kunststof. Dat vind ik wel jammer, want in hout en met gekleurde kussens ziet het er echt mooi uit.’

Presentatie ontwerpen

Alle scholierengroepjes hebben hun eindresultaat in november gepresenteerd bij Eromesmarko en in aanwezigheid van de schoolleiding en begeleiders. ‘We hebben een powerpoint gemaakt met alle informatie erin en daar hebben we over verteld. Dat was wel spannend, want iedereen let op je’, zegt Mischa Prudon. ‘Misschien gebruikt Eromes een van onze ideeën voor de meubels die straks in de nieuwe aula komen. Dat zou ik wel gaaf vinden.’