HomeNieuwsOriëntatieroute ruwbouw/afbouw vmbo’ersNieuws

Oriëntatieroute ruwbouw/afbouw vmbo’ers

orientatieroute ruwbouw afbouw
line-v-2
line-v-1
line-v-1
line-v-3
line-v-2
line-d-2

Kennismaken met techniek. Ontdekken hoe iets in elkaar steekt. Zien en ervaren hoe je zelf iets kunt maken. Het gebeurt allemaal in de Hubertushal in Nijmegen. Hier maken leerlingen van de vmbo-scholen uit de regio Nijmegen kennis met techniek. Ze schilderen, timmeren, metselen, leggen elektriciteit aan en bouwen er skelters.

Leon Bakker, docent Bouwen Wonen en Interieur aan het Mondial College in Nijmegen, is vanaf het eerste moment betrokken bij de oriëntatieroutes die Sterk Techniek Onderwijs (STO) Rijk van Nijmegen organiseert voor alle vmbo-scholen in de regio. ‘Het gaat er bij de oriëntatieroute om kinderen op een laagdrempelige en speelse manier kennis te laten maken met allerlei facetten van techniek.’

Aan het begin van het schooljaar ontvangen alle scholen een lesbrief met de verschillende thema’s van de route. De insteek is dat scholen de techniekoriëntatie inpassen in het LOB-programma (LoopbaanOriëntatie en -Begeleiding) op school om leerlingen te helpen zicht te krijgen op hun kwaliteiten en mogelijkheden, zodat ze een vervolgopleiding kiezen die bij hen past. Hoe scholen dat invullen, mogen ze zelf weten.

Oriëntatieroute ruwbouw/afbouw: timmeren en schilderen

‘Wij ontvangen de eerste en tweedejaars van alle vmbo-niveaus in de Hubertushal. Nadat we de leerlingen hebben ontvangen gaan ze in tweetallen aan de slag’, schetst Leon Bakker. ‘Voor de oriëntatieroute ruwbouw/afbouw gaan ze timmeren en schilderen. Alles op een veilige manier en nadat ze instructie hebben gekregen hoe ze met hun gereedschap om moeten gaan.’

Anderhalf uur lang werken ze aan verschillende opdrachten. Bij ruwbouw/afbouw is dat onder begeleiding van Ramon Hermsen, praktijkcoördinator bij Bouwmensen (het opleidingsbedrijf waar de praktijk voorop staat) en Rob Janssen, instructeur schildersvakopleiding Nijmegen, bijgestaan door Yanniek Streng, derdejaars aan de schildersvakopleiding bij ROC Nijmegen.

Rob Janssen, Leon Bakker en Ramon Hermsen (vlnr). Foto: Erik van ’t Hullenaar

Leerlingen ervaren hoe schilderen is

‘De tijd is zo voorbij en er zijn leerlingen die nog nooit een hamer of een verfkwast in handen hebben gehad’, zegt Rob Janssen. ‘Het is de kunst de leerlingen toch een klein beetje te laten zien en ervaren dat ze in die korte tijd iets kunnen, zoals een paneel schilderen of latwerk aftimmeren.’ ‘Ze moeten het vooral leuk vinden met hun handen te werken’, vult Ramon Hermsen aan. ‘Je ziet meteen wie het in de vingers heeft.’

Yanniek Streng vertelt: ‘Ik leer hier hoe ik met leerlingen moet omgaan en ik merk dat zowel de jongens als de meisjes verbaasd zijn dat een vrouw in het schildersvak zit en hen begeleidt. Met de meisjes geeft dat meteen een klik, waardoor ze eerder geneigd zijn serieus aan het werk te gaan.’

Alle vier zijn ze het erover eens dat een oriëntatieroute van anderhalf uur een mooi begin is om leerlingen kennis te laten maken met techniek. De Sterk-Techniekprogramma’s die daarop volgen staan in het teken van verbreding en verdieping en het ontdekken van de technische talenten van de leerlingen.

Oriëntatieroute Ruwbouw/afbouw
Leon Bakker krabt verf af, Rob Janssen en Ramon Hermsen (vlnr). Foto: Erik van ’t Hullenaar