HomeNieuwsOriëntatieroute Sterk TechniekonderwijsNieuws

Oriëntatieroute Sterk Techniekonderwijs

Afbeelding voor Oriëntatieroute Sterk Techniekonderwijs
line-v-2
line-v-1
line-v-1
line-v-3
line-v-2
line-d-2

Bij het Junior Technovium zetten veel eerstejaars vmbo-leerlingen van het Montessori College hun eerste stappen in de wereld van de techniek. Kennis maken met de praktijk is onderdeel van de Oriëntatieroute Techniek en Technologie.

Oriëntatieroute

De Oriëntatieroute is een programma van Sterk Techniekonderwijs (STO) regio Rijk van Nijmegen. Scholen zetten de Oriëntatieroute vaak in als onderdeel van het LOB-programma. Elf reguliere vmbo-scholen, het Pro College en het VSO nemen deel aan de Oriëntatieroute. Leerlingen verkennen welke mogelijkheden er zijn als het gaat om technische beroepen en (vervolg)studies en welke competenties daarvoor nodig zijn.  

De Oriëntatieroute bestaat uit een inleiding op de 7 Werelden van Techniek op school en praktijk in één van de zogenoemde hotspots. Deze zijn gerealiseerd in samenwerking tussen scholen, bedrijven en gemeenten. In totaal zijn er in Nijmegen drie hotspots.

Het Junior Technovium aan de Heyendaalseweg is hier één van en ontvangt zowel onderbouwleerlingen van het vmbo als bovenbouwleerlingen van basisscholen in de regio. 

Techniek: breed leergebied

Ruim twintig eerstejaars leerlingen van het Montessori College bezoeken op een woensdagmiddag het Junior Technovium. Begeleidend docent Guido Waas geeft het vak Talent en Natuur, waar ook de Oriëntatieroute deel van uitmaakt. ‘Het is een breed leergebied met componenten van techniek, biologie, natuur- en scheikunde en verzorging.’ 

Snuffelen aan de praktijk   

‘De Oriëntatieroute is belangrijk voor onze leerlingen’, vervolgt Guido Waas. ‘Ze snuffelen er aan de praktijk, ervaren hoe je dingen maakt en wat daarvoor nodig is.’ Hij wijst om zich heen naar de leerlingen, die in groepjes geconcentreerd bezig zijn met hun opdracht.

‘Ze zijn hier twee klokuren aan de slag om een eindproduct te maken, met begeleiding van docenten van het Junior Technovium. Ze werken aan hun eigen uitdaging en gaan bij elkaar kijken wat er gebeurt en hoe het vordert. Mooi om te zien.’