HomeNieuwsOriëntatierouteNieuws

Oriëntatieroute

Afbeelding voor Oriëntatieroute
line-v-2
line-v-1
line-v-1
line-v-3
line-v-2
line-d-2

Leerlingen uit de onderbouw van het vmbo maken tijdens de Oriëntatieroute kennis met techniek en technologie. Dat gebeurt op drie hotspots in Nijmegen. Samen ontdekken de leerlingen er een veelzijdige en spannende wereld.

Dit schooljaar bezoeken zo’n 2500 leerlingen uit de regio Nijmegen de techniek hotspots. Er nemen elf vmbo-scholen en een vso-school deel aan het programma van de Oriëntatieroute. In deze route maken leerlingen uit de onderbouw op speelse manier kennis met de wereld van techniek en technologie. De zeven werelden van techniek vormen hiervoor de kapstok. Achterliggende gedachte is dat praktisch met techniek aan de slag gaan voor de leerlingen ervaringen oplevert, die hen op het spoor kunnen zetten naar een vervolgopleiding en baan in de techniek.

Oriëntatieroute Junior Technovium. Foto: Erik 't Hullenaar
Oriëntatieroute Junior Technovium. Foto: Erik ’t Hullenaar

De Oriëntatieroute

De Oriëntatieroute is onderdeel van het Loopbaanoriëntatie(LOB)-programma waarin leerlingen studie- en beroepsmogelijkheden verkennen en hun loopbaancompetenties ontdekken. Het programma leert leerlingen na te denken over het vervolg van hun studie en een mogelijk beroep. De Oriëntatieroute bestaat uit een theoretisch deel op school en laagdrempelige praktische delen gericht op ontdekken, zoals in de hotspots.

Techniekhotspots

De techniekhotspots in de regio Nijmegen zijn tot stand gekomen door samenwerking van bedrijven, het onderwijs en de lokale overheden. Samen techniektalenten opleiden moet het tekort aan vakmensen oplossen en in de toekomst voorkomen. In totaal zijn er zes hotspots ingericht; drie daarvan ontvangen leerlingen in het kader van de Oriëntatieroute in de onderbouw van het vmbo.

Junior Technovium

‘Bij het Junior Technovium kunnen leerlingen in het DesignLab, het ScienceLab, het ProtoLab, het MediaLab en het SmartLab experimenteren met onder meer lasersnijden, virtual reality, solderen, elektronica, robotica, 3D-ontwerpen of het maken van een stopmotion-video’, vertelt manager Marloes van Haren. ‘We ontvangen al sinds 2006 leerlingen, maar sinds we samenwerken met STO ontvangen we leerlingen van alle deelnemende vmbo-scholen in de regio. Het gaat ons vooral om promoten en inspireren. Er lopen hier mbo-studenten techniek stage: betere rolmodellen voor de leerlingen zijn er niet.’

Voedseltechnologie: koekjes bakken

Sonka Aïcha Kuyateh, tweedejaars mavo/havo leerling op het Kandinsky College, is druk in de weer met het bakken van koekjes bij het Junior Technovium. ‘Is dat wel techniek?’, vraagt ze zichzelf af. ‘Ja, denk aan voedseltechnologie’, zegt Marloes van Haren. Sonka bakt en kookt graag thuis. ‘Ook mode vind ik erg interessant. Mode ontwerpen lijkt me geweldig. Maar ik wil ook graag verpleegkundige worden. Ik weet nog niet wat ik straks ga doen, ik vind zoveel leuk.’

Oriëntatieroute Junior Technovium. Foto: Erik 't Hullenaar
Oriëntatieroute Junior Technovium. Foto: Erik ’t Hullenaar

Future Lab Mondial College

Hotspot Future Lab bij het Mondial College aan Meeuwse Acker Nijmegen is ingericht op cross-overs tussen technologie en sectoren als zorg & welzijn en handel & economie. Leerlingen van alle vmbo-scholen kunnen er kennis maken met technologieën als een zorgrobot, 3D-printer, Foodprinter, Virtual en Augmented Reality, lasersnijden, grafische programma’s, domotica, robotica, plotters en nog veel meer.

Hubertushal: vier techniekprogramma’s

Derde en jongste hotspot is de Hubertushal. Hier lopen vier techniekprogramma’s, waaronder het Xperience House. Sinds eind 2020 maken leerlingen hier kennis met energie, elektro- en installatietechniek en bouw. ‘Ze bouwen en monteren zonnepanelen, leggen elektriciteit aan in een woning via ‘stekerbare’ verbindingen (een nog nieuwe toepassing) en koppelen deze aan de zonnepanelen’, zegt Ed Weltevrede, leerlingbegeleider bij Aventurijn, school voor praktijkgericht voortgezet speciaal onderwijs aan leerlingen vanaf 12 jaar.

Oriëntatieroute Junior Technovium. Foto: Erik 't Hullenaar
Oriëntatieroute Junior Technovium. Foto: Erik ’t Hullenaar

Praktisch aan de slag

Ed Weltevrede is betrokken bij het Xperience House. ‘Het is zo belangrijk dat leerlingen buiten de school praktisch aan de slag kunnen. Er gaat een wereld voor ze open. Er zijn op onze school leerlingen die via de Oriëntatieroute een stagebedrijf hebben gevonden. En leerlingen leren ook anders samenwerken door dingen praktisch te doen. Ze ontdekken techniek en tegelijk ook een nieuwe rol voor zichzelf.’

Doen met hoofd, hart en handen

Saskia Schoester, docente op het Montessori College en projectcoördinator bij het Xperience House: ‘De Oriëntatieroute is heel belangrijk voor onze vmbo-leerlingen, die liever doen en beleven dan op school aan tafel zitten. Het realistisch leren bij STO doorbreekt de theoretische routine van school en dat is enorm welkom. Ze leren dingen doen met hoofd, hart en handen. Daardoor gaan ze ook met andere ogen naar beroepen en opleidingen kijken. En hopelijk worden ze zo enthousiast, dat ze kiezen voor een opleiding in de techniek.’