HomeNieuwsSTO Café verkent inzet hybride techniekinstructeur in vmboNieuws

STO Café verkent inzet hybride techniekinstructeur in vmbo

Afbeelding voor STO Café verkent inzet hybride techniekinstructeur in vmbo
line-v-2
line-v-1
line-v-1
line-v-3
line-v-2
line-d-2

De derde editie van het STO Café vond op dinsdag 7 februari plaats in het Futurelab van het Mondial College in Nijmegen. Het STO Café is een initiatief van Sterk Techniek Onderwijs Rijk van Nijmegen, waar scholen en bedrijven elkaar informeel ontmoeten rond een specifiek thema.

Dit keer ging het over de inzet van de hybride techniekinstructeur in het onderwijs. Deze instructeurs, vakmensen uit de praktijk, laten leerlingen op een laagdrempelige manier kennismaken met techniek.

In totaal 35 mensen, vertegenwoordigers van zeven bedrijven en acht scholen, bezoeken dit keer het STO Café. Techniekmakelaar STO en organisator van het Café, Tine Feitsma: ‘Er zijn meer mensen dan zich vooraf hebben aangemeld. Verheugend.’

Twan van den Hazelkamp, locatiedirecteur vmbo Het Rijks en STO-projectleider Hybride Techniekinstructeur leidt de bijeenkomst in. Sinds een jaar benadert hij bedrijven in de regio met de vraag: ‘Heb jij als ondernemer, of een van je medewerkers, interesse om als hybride techniekinstructeur op een school bij te dragen aan extra aandacht voor techniek? Zo ja, kom bij mij koffiedrinken, dan bekijken we hoe we dit praktisch kunnen invullen.’ Inmiddels is Twan van den Hazelkamp zo’n 25 koppen koffie verder en zijn er meer dan tien hybride techniekinstructeurs actief in het Rijk van Nijmegen.

Twan van den Hazelkamp tijdens Sterk Techniek Café in het Futurelab van het Mondial College. Foto: Erik van ’t Hullenaar

Leerlingen motiveren voor techniek

De projectleider werpt de vraag op: ‘Is de hybride techniekinstructeur een oplossing om leerlingen te motiveren voor techniek te kiezen?’ Hij schetst vervolgens de varianten, van gastdocent en instructeur tot zij-instromer. Elke variant wordt geïllustreerd door een gast.

Ralph Hoefman, directeur bij TB Truck & Trailer Service, vertelt dat zijn bedrijf workshops geeft voor vmbo-leerlingen tijdens de Top2doXperience in de Hubertushal. ‘Ook bezoeken we met een truck basisscholen. We laten er leerlingen spelen en zogenaamde kleine defecten oplossen. Dit herhalen we op middelbare scholen. Zo hopen we het zaadje te planten dat hen motiveert voor techniek te kiezen. Het is een kwestie van lange adem en zelf enthousiast blijven.’

Hybride techniekinstructeur autotechniek

Jesper Vos, technicus bij een Opel-dealer, heeft zijn eerste tien weken als hybride techniekinstructeur achter de rug bij het Pro College. ‘Ik werk vier dagen in een garage, de vijfde dag geef ik instructie aan een groep van acht leerlingen. De docent is erbij voor didactische tips. Tijdens mijn werk bedenk ik de opdrachtjes om mee aan de slag te gaan, zoals wielen wisselen, ruitenwissers en lampen vervangen. Kleine dingen. Puur kennismaken met autotechniek. Voor mij was deze eerste serie lessen een kennismaking met het onderwijs. Het is wennen, maar ik vind de combi van werken in de garage en leerlingen op weg helpen een mooie.’

CNC-draaier staat nu voor de klas

Dennis Verbruggen maakt een volledige switch naar het onderwijs. ‘Ik heb jaren gewerkt als CNC-draaier. Een mooi beroep, maar ik zocht een manier om mijn enthousiasme voor techniek met anderen te delen. Van het onderwijs wist ik weinig, daar kwam verandering in toen ik via een connectie bij het Pax Christi College in Druten terecht kwam. Na een korte periode van verkennen, ben ik aan een docent gekoppeld en met mijn opleiding tot instructeur gestart. Als ik die afrond, ga ik de opleiding tot docent volgen. Ik richt me volledig op het technisch onderwijs en hoop veel leerlingen enthousiast te maken voor een loopbaan in de techniek.’

Docenten en ondernemers in gesprek in het Futurelab van het Mondial College. Foto: Erik van ’t Hullenaar

Samenwerking bedrijven en onderwijs

Voor het volgend programmadeel gaan bedrijven en scholen in groepjes in gesprek over mogelijkheden voor samenwerking. Een willekeurige greep uit de opmerkingen: Goede onderlinge contacten tussen bedrijven en onderwijs zijn een goede opstap. Laat instructeurs ‘zacht landen’ in het onderwijs. VMBO On Stage biedt goede kansen, leerlingen leren erdoor dat een netwerk opbouwen belangrijk is. Organiseer challenges, dat spreekt leerlingen aan. Samenvattend: er zijn meerdere wegen die naar het beoogde doel leiden. Bewandel de weg die bij je organisatie past. De hybride techniekadviseur draagt er zeker aan bij dat leerlingen laagdrempelig kennismaken met techniek.

Ter afsluiting genieten de aanwezigen van hapjes en drankjes in het Mondial Restaurant en Startup Lab, dat wordt gerund door leerlingen van Horeca, Bakkerij en Recreatie. Wordt vervolgd in een komend STO Café.

Artikel van Tech Gelderland.