HomeNieuwsVan A naar B ontdekken en belevenNieuws

Van A naar B ontdekken en beleven

Afbeelding voor Van A naar B ontdekken en beleven
line-v-2
line-v-1
line-v-1
line-v-3
line-v-2
line-d-2

Iets van A naar B verplaatsen? Maar hoe? Daar kom je pas achter als je er praktische ervaring mee opdoet. Daar weet de werkgroep Transport & Logistiek van Sterk Techniek Onderwijs regio rijk van Nijmegen alles van.

De werkgroep bestaat uit docenten Martijn Aalbers (Mondial College), Eric Spanjaards (Maaswaal College) en Stijn den Biesen (Citadel College) en komt elke week een dagdeel bijeen. ‘We zijn twee jaar geleden gestart met het ontwikkelen van de module Transport & Logistiek. Afhankelijk van de school is het een profielvak of een keuzedeel. In alle gevallen wordt het programma afgesloten met een schoolexamen’, schetst Martijn Aalbers.

‘Transport en logistiek is in deze regio sterk vertegenwoordigd, maar op vmbo-scholen werd er maar mondjesmaat aandacht aan besteed. Daar komt nu verandering in. De sector richt zich vooral op het mbo, maar wil je die mbo-studenten enthousiast maken, dan moet je een stap eerder beginnen: bij het vmbo’, betoogt Eric Spanjaards. ‘Dat pakken wij als werkgroep op en daarbij zoeken we samenwerking met bedrijven.’

Simulatoren en games

Omdat vmbo-leerlingen nog jong zijn, is het lastig om bij een bedrijf de praktijk te ontdekken. ‘Dat heeft te maken met de veiligheidsvoorschriften’, meldt Stijn den Biesen. ‘Om leerlingen toch te laten ervaren wat transport en logistiek is, maken we gebruik van simulatoren, games en logistieke middelen die we dagelijkse in de school gebruiken.’

‘Transport en logistiek gaat over het van A naar B brengen van spullen. En dat op een slimme, veilige, snelle en goedkope manier’, zegt Martijn Aalbers. ‘Wat is de beste route in school voor bijvoorbeeld goederen- en afvalcontainers? Bedenk het maar samen. We hebben een Logistic Challenge bedacht, waarbij groepjes leerlingen een parcours met opdrachten afleggen. Wie het veiligst en snelst de juiste route volgt, wint.’

Een magazijn runnen

Digitale hulpmiddelen maken het mogelijk om op een realistische manier een magazijn te runnen. Eric Spanjaards: ‘Met de Warehousegame regelen leerlingen de ontvangst, opslag en uitgifte van goederen op een zo efficiënt mogelijke manier. Het programma leidt ze door de opdrachten en geeft feedback als iets niet goed gaat. Zo bouw je een score op, die je in volgende sessies kunt verbeteren. Dat vinden leerlingen heel leuk om te doen. Een aantal werkt zelfs vanuit huis in het programma.’

VR-game heftrucksimulatie

Het team Logistiek bij STO Rijk van Nijmegen: Martijn Aalbers, Stijn den Biesen en Eric Spanjaards 2

‘De VR-game met heftrucksimulatie gaat nog een stap verder’, zegt Stijn den Biesen. ‘Hier waant de leerling zich in het magazijn en op de heftruck. Het is verbazingwekkend om te zien hoe snel deze jongens en meisjes zich in een VR-omgeving dingen eigen maken.’

‘Dankzij digitale hulpmiddelen kunnen we jonge leerlingen binnen de schoolomgeving laten ontdekken en ervaren wat het is om in de logistiek en transport te werken’, zegt Martijn Aalbers. ‘De volgende stap is om in samenwerking met bedrijven en Sterk Techniek Onderwijs mogelijkheden te vinden om vmbo-leerlingen op bedrijfslocaties te ontvangen.’