HomeNieuwsVan het maken van een elektrische skelter tot een baan in de techniekNieuws

Van het maken van een elektrische skelter tot een baan in de techniek

Afbeelding voor Van het maken van een elektrische skelter tot een baan in de techniek
line-v-2
line-v-1
line-v-1
line-v-3
line-v-2
line-d-2

Door: RAN Media

Het regionale programma Sterk Techniek brengt technisch onderwijs en het bedrijfsleven uit de regio bij elkaar. De doelstelling is om werken in de techniek bij de jeugd op de kaart zetten. De jongeren moeten het immers gaan doen in de nabije toekomst. Projectleden Saskia Schoester (Montessori College), Wouter van der Werff (Het Rijks) en Björn Hermsen (IW Nederland) vertellen over hun rol binnen Sterk Techniek.

Het onderwijsprogramma van Sterk Techniek sluit volledig aan op de innovaties die kenmerkend zijn voor deze regio. Ruim 50 aangesloten bedrijven uit de bouw, infra, installatie, automotive, logistiek, hightech en de zorg dragen het project een warm hart toe en bieden leerlingen de mogelijkheid om ‘levensecht te leren’. Zo maken zij hun eerste techniek-meters in de oriëntatieroute techniek, op het beroepenfeest, tijdens workshopmiddagen en op hun stageplek.

Keuzevak Duurzame Energie

Saskia is Projectcoördinator van het Xperience House en heeft het keuzevak Duurzame Energie geschreven. Ze licht toe: ‘We gingen enkele jaren geleden van start met de opdrachten zonnepanelen en windmolens. De opdracht veranderde de laatste jaren enigszins, we kozen er daarom voor om bovenschools keuzevakken aan te bieden. Het vak Duurzame Energie is toegankelijk voor leerlingen van 14 scholen uit de regio. IW Nederland heeft de praktijkopdrachten gemaakt, ik heb de theorie samengesteld. Het voordeel van dit unieke programma is dat het vrijwel alleen maar praktijkgericht is én dat de leerlingen nog meer leren dan wat in de exameneisen is bepaald.’

Samen werken aan Elektrische Voertuigen

Wouter is betrokken bij het doorlopende leerprogramma Elektrische Voertuigen. In de onderbouw volgen leerlingen een oriëntatieprogramma, in de bovenbouw gaan ze vervolgens in het keuzevak met theorie- en praktijkopdrachten aan de slag. ‘In de toekomst willen we deze lijn ook doortrekken naar het mbo, daar leren ze echt om autotechnicus te worden. Hier maken de leerlingen uit de onderbouw spelenderwijs kennis met het vak van autotechniek met behulp van elektrische skelters. Hopelijk raken ze op die manier enthousiast over techniek. Bovendien zien ze hoe leuk het is om samen te werken in een werkplaats.’

De Meesterproef

Samen met Saskia werkt Björn aan het keuzevak Duurzame Energie. Als docent heeft hij vrijwel dagelijks contact met leerlingen. Hij vertelt: ‘De vraag tijdens de eerste les is altijd: “wat is duurzame energie?” We lopen met de leerlingen door het pand en gaan naar buiten om windmolens, zonnepanelen, en andere energie-opwekkers te bekijken. Het lesprogramma duurt 20 weken, we sluiten het af met een eindopdracht: de Meesterproef. De leerlingen bouwen een schaalmodel huis zodanig om, dat het van een energielabel F naar B gaat. Ze kijken daarbij naar factoren als isolatie, ventilatie, meten, installatie en montage. Leerlingen geven na afloop aan dat het meer behelst dan dat ze in eerste instantie dachten. En ze doen kennis op van zowel het opwekken als besparen van energie.’