XperienceHouse: verrassende techniek

‘Het was een verrassing wat we zouden gaan doen’, zegt Luuk Martens, tweedeklasser vmbo-t van de Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen. Samen met klasgenoot Marley Peters heeft hij zonnepanelen geïnstalleerd en elektrische leidingen getrokken in het XperienceHouse in de Hubertushal. Luuk en Marley verdiepen zich in Duurzame Energie, één van de opdrachten tijdens de Oriëntatieroute van Sterk Techniekonderwijs (STO) Rijk van Nijmegen.
‘We hebben eerst de zonnepanelen op een metalen frame bevestigd en die verbonden met een schakelkast’, vertelt Marley Peters. ‘Alles met kliksystemen.’ ‘Moeilijk? Nee. Je moet wel goed kijken wat je doet’, vult Luuk Martens aan. ‘Alle kabels werken met ‘mannetje – vrouwtje-verbindingen, dus je kunt ze maar op één manier koppelen. Ook de elektrische leidingen in het huis worden zo aaneen geklikt.’
‘Overleggen en samenwerken is belangrijk, want alleen lukt het niet. Ik vond het leerzaam, omdat ik zoiets nooit eerder heb gezien en gedaan. En je merkt meteen of je het goed doet. Is er geen stroomcirkel, dan werkt het paneel en het licht in het huis niet’, zegt Marley Peters. ‘Straks op school maken we nog een schriftelijke samenvatting van wat we hier gedaan en geleerd hebben.’
Hoe werkt een zonnepaneel?
Saskia Schoester, projectcoördinator XperienceHouse van Sterk Techniek Onderwijs Rijk van Nijmegen regelt en begeleidt het bezoek van leerlingen aan de Hubertushal. ‘Het XperienceHouse is een van de veertien Sterk Techniekprogramma’s en is gelinkt aan duurzame energie in de woonomgeving.
Daarbij ontdekken leerlingen praktische dingen: hoe zien zonnepanelen eruit, hoe bevestig je ze, hoe koppel je ze aan elkaar en hoe gaat de energie die ze opwekken naar het huis? En in het huis: hoe verbind je elektriciteit en waarom doe je dat zo? Ze moeten denken en doen.’
‘We beginnen met een korte introductie voor elke groep leerlingen. Waar zijn we en wat gaan we doen. Voor elke opdracht hebben we een leskaart gemaakt met foto’s en beschrijving van alle stappen die ze moeten volgen. Die leskaart loodst de leerlingen door de opdracht. Lopen ze vast, dan springt een van de begeleiders bij. Doel is dat de leerlingen ontdekken dat techniek vaak schoon werk is en dat je er vooral niet bang voor hoeft te zijn.’
Samenwerken is belangrijk
Bij techniek is samenwerken belangrijk, ervaren de leerlingen. Per opdracht werken ze in groepjes van maximaal zeven leerlingen. ‘De opdrachten zijn zo vormgegeven dat elke groep ze kan afmaken in anderhalf uur, de tijd die ervoor staat’, vertelt Saskia Schoester. ‘De deelnemende scholen bepalen zelf of en hoe ze een vervolg geven aan deze praktische ontdekkingsroute.’
XperienceHouse is populair.
Het XperienceHouse is populair bij scholen en leerlingen. ‘We ontvangen elke donderdag en vrijdag onderbouwleerlingen van middelbare scholen uit de regio Rijk van Nijmegen. Ondanks Covid zijn dat er al zo’n achthonderd in het lopende schooljaar’, schetst Saskia Schoester. ‘We zetten erop in dat scholen ook hun bovenbouwleerlingen meer betrekken bij onze techniekprojecten, want zij staan op het punt een vervolgopleiding te kiezen. En hopelijk is dat een technische.’